#zostańwdomu wraz z Instytutem Matki i Dziecka
Podczas pandemii dzieci się nudzą?
Warszawa, 14 maja 2020 r.
Podczas pandemii dzieci się nudzą?
Wyniki badania przeprowadzonego przez Instytut Matki i Dziecka.
Nuda podczas pandemii koronawirusa stanowi dla blisko połowy nastolatków, którzy wzięli udział w badaniu, bardzo duży problem. Zwracają również uwagę na obawy o zdrowie bliskich oraz ograniczenia w przemieszczaniu się i spotkaniu ze znajomymi.
Specjaliści Instytutu Matki i Dziecka przeprowadzili badanie wśród 2408 osób w wieku 11-18, pytając ich o ich obawy i problemy związane z obecna sytuacja epidemiologiczną. Również ta grupa przyczyniła się do utworzenia działań komunikacyjnych, które od 1 maja prowadzone są w kanałach mediów społecznościowych Instytutu Matki i Dziecka.
- Dzięki zaangażowaniu młodych w badanie, mogli sami wskazać, który kanał komunikacji jest dla nich najbardziej odpowiedni. W ten sposób udało się dotrzeć do blisko 100 000 z tej grupy wiekowej, a to dopiero połowa naszej kampanii. - mówi prof. Anna Fijałkowska, zastępca dyrektora ds. Nauki.
Dr n. o zdrowiu Dorota Kleszczewska, Prezes Fundacji Instytutu Matki i Dziecka, dodaje – Niezwykle ważne było zmapowanie potrzeb młodych ludzi oraz ich lęków. Na podstawie informacji z wyników badania powstały stały materiały graficzne skierowane do młodzieży, dostępne w kanałach społecznościowych Instytutu Matki i Dziecka. Zawierają rzetelne informacje poparte badaniami naukowymi i zasadami bezpieczeństwa zalecane przez specjalistów Instytutu Matki i Dziecka.
Badanie online miało charakter ankietowy i zostało przeprowadzone na niereprezentatywnej grupie 2408 nastolatków w wieku 11-18 lat z całej Polski w kwietniu 2020 roku. Zespół badaczy Zakładu Zdrowia Dzieci i Młodzieży pod przewodnictwem dr n. społ. Anny Dzielskiej skupił się na postawach oraz potrzebach młodych w związku z pandemią koronawirusa.
– Interesowało nas czy zarządzają swoim czasem, jaki stosunek mają ograniczeń w kontaktach towarzyskich czy zagrożenia zakażenia koronawirusem, czego im potrzeba w nowej rzeczywistości, ale również jakiego rodzaju wsparcia są w stanie udzielić innym osobom ze swojego otoczenia. Istotnym elementem było zbadanie, jak wygląda sytuacja związana z lekcjami online. - mówi dr n. społ. Anna Dzielska.
Zmiany w trybie życia dotknęły każdego - praca z domu czy ograniczenie aktywności i przemieszczania się to obostrzenia, z którymi się mierzyliśmy. Więcej czasu w domu, to również więcej czasu w Internecie. Blisko 40% respondentów wskazuje na swoją większą aktywność w mediach społecznościowych.
Większość nie szuka i nie analizuje informacji o koronawirusie uzyskanych w Internecie. 1/3 najczęściej realizuje swoje pasje poza Internetem. Zamiast z rówieśnikami na temat koronawirusa wolą rozmawiać z rodzicami, opiekunami i nauczycielami. Brak możliwości spotkań w rzeczywistości oraz konieczność pozostania w domu, rekompensują spotkaniami online.
Co istotne, około 80% respondentów nie układa zwykle planu dnia. Słaba organizacja nauki zdalnej w szkole nie stanowi problemu dla blisko połowy respondentów, jednak blisko 60% wskazuje na wyższe wymagania niż dotychczas. Co cieszy, 3/4 nastolatków nie ma problemu z brakiem wsparcia ze strony rodziców.
Większość nie ma obaw o swoje zdrowie, za to obawia się o zdrowie swoich bliskich. Jak walczyć z lękiem u dziecka? Dr n. h. Agnieszka Małkowska-Szkutnik - pedagog, psycholog, psychoterapeutka, adiunkt w Katedrze Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Seksuologii Wydziału Pedagogicznego UW radzi – Lęk jest normalną reakcją w sytuacji stresowej. Każdy z nas ma swoje strategie radzenia sobie z lękiem. Jednym ze e sposobów na obniżanie lęku u dzieci i młodzieży jest przedstawianie konkretnych strategii i działań, co zmniejsza obawy. A z drugiej strony zaakceptowanie tego, na co nie mamy wpływu w obecnej sytuacji.. Jako dorośli powinniśmy oddzielać nasze obawy od świata naszych dzieci. Ważne jest, żeby w czasach niestabilności dawać dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Przekonywać, że jako dorośli będziemy wiedzieli co zrobić, gdy pojawią się kłopoty. To rodzice powinni dostarczać wsparcia dzieciom, a nie odwrotnie.
Czego potrzebują młodzi podczas pandemii?
Dla 40% badanych częstsze kontakty ze znajomymi są bardzo ważne, jednak jako najważniejsze wskazywane przez ponad 60% respondentów jest poczucie ze jest się potrzebnym innym oraz wspieranie innych osób.
Ponad 40% uważa, że może pomóc innym w nauce obsługi komputera, 1/3 najczęściej pomaga w sprzątaniu, gotowaniu czy w odrabianiu lekcji rówieśnikom czy rodzeństwu. Ponad połowa regularnie utrzymuje kontakt z osobami, które musza być odizolowane. Dzielenie się zmartwieniami pozwala na obniżenie lęku i niepewności.
- Zdrowy styl życia jest jeden, czy prowadzimy go zamknięci w domu, czy prowadzimy go bez tej konieczności izolacji, to zasady są te same możemy mieć tylko mniejsze lub większe ograniczenia np. w aktywności fizycznej. - dodaje dr n. o kult. fiz. Hanna Nałęcz, specjalistka ds. zdrowia publicznego, pedagog z Instytutu Matki i Dziecka.
Materiały do pobrania są na stronie Instytutu Matki i Dziecka w zakładce „Aktualności”: http://www.imid.med.pl/pl/aktualnosci/zostan-w-domu. Kampania prowadzona jest w kanałach mediów społecznościowych Instytutu Matki i Dziecka: Instytut Matki i Dziecka na Facebooku oraz @Instytut_Matki_i_Dziecka.
Za opracowanie graficzne odpowiada Medical Design Studio, które włączyło się w kampanie charytatywnie.
Badanie zrealizowane dzięki wsparciu Kropli Beskidu.