Jak możemy zadbać o emocje i komfort psychiczny pacjenta leczonego w Klinice Onkologii IMiD?
Nasi pacjenci często przechodzą wiele procedur medycznych, w tym także operacje. Te zabiegi mogą być stresujące dla pacjenta i rodziny, zwłaszcza jeśli jest to pierwszy raz.
Pacjent i jego rodzina mają prawo czuć obawę i lęk. Rodzą się pytania i fałszywe wyobrażenia o tym, co może się wydarzyć. Lekarze, pielęgniarki i inni członkowie personelu mogą używać medycznego żargonu i słownictwa nie zawsze zrozumiałego dla osób spoza środowiska medycznego.
Jeśli pacjent albo rodzina nie otrzymają informacji w zrozumiałych dla nich słowach, wyobrażają sobie rzeczywiste wydarzenia w sposób o wiele bardziej przerażający. Rozmowa o tym, co może być trudne, pomoże w opracowaniu sposobu poradzenia sobie z emocjami, da poczucie kontroli nad tym co się wydarzy.
Jak pomóc dziecku w stresującym wydarzeniu?
- mów spokojnym, cichym głosem
- bądź szczery, wyjaśnij kroki nadchodzącego wydarzenia w prostych słowach, które łatwiej będzie zrozumie
- podaj powody tych wydarzeń. poinformuj swoje dziecko, że to nie dlatego, że zrobił lub powiedział coś złego
- powiedz swojemu dziecku, że było pomocne (np. świetnie się spisałeś!)
- zaproponuj aktywności, które pomogą odciągnąć uwagę i zrelaksować dziecko
- czasami pomocna może być zabawa medyczna, m.in. z materiałami medycznymi.
Reakcje pacjentów często zależą od reakcji rodziców. Bardzo ważne jest by mimo wszystko zachować spokój. Zaangażowanie we wspólne aktywności buduje nie tylko więź, ale pozytywnie wpływa na oderwanie się od niepokojących myśli.
Niektórzy pacjenci radzą sobie lepiej, obserwując to co się dzieje, a inni wolą odwracać wzrok.
Poniższe czynności z dzieckiem mogą sprawić, że nowe otoczenie stanie się łatwiejsze do zaakceptowania i mniej stresujące.
Pomocne mogą być:
- muzyka i śpiew
- interaktywne zabawki
- trzymanie, kołysanie, głaskanie
- mówienie cichym i spokojnym głosem
- ulubione przedmioty (koc, grzechotka)
- książki, książeczki dźwiękowe
- oglądanie ulubionych filmów
- ściskanie piłeczki antystresowej
- rozmowy o ulubionych rzeczach.
Zawsze warto również korzystać ze wsparcia personelu szpitala w sytuacjach budzących niepokój (lekarzy, pielęgniarek, psychologów, rehabilitantów, pedagogów).
Pamiętaj, że chcemy Wam pomóc!
Materiały możesz pobrać klikając w poniższe zdjęcie